Tilblivelse
Kurbadsaktiviteten ophører i 1983, hvor Silkeborg Bad går konkurs. Stedet har på det tidspunkt fungeret som kursted i hundrede år. De følgende ni år er fremtiden uvis. Stedet anvendes periodisk til bl.a. flygtningecenter og fitness.
Stiftelse af den selvejende institution
I 1992 køber Silkeborg Kommune bygningerne. En kreds af institutioner og engagerede mennesker stifter i august måned den selvejende institution KunstCentret Silkeborg Bad. Stiftere og indskydere var bl.a. Silkeborg Kommune, Silkeborg Teater, Kreditforeningen Danmark og Turistforeningen for Silkeborg, Gjern og Them.
Renovering af park og bygninger
Bestyrelsen for KunstCentret Silkeborg Bad foranstalter nu gradvis renovering af bygninger og parkområde. Søvilla bliver i første omgang projektkontor og base for en række publikumshenvendte aktiviteter, bl.a. i regi af støttekredsen Silkeborg Bads Venner. Dernæst bliver Skovvilla renoveret. Villa Granly og dele af Societetsbygningen bliver i 1996-97 udlejet til brug for kommunale børneinstitutioner og andre dele af samme bygning til brug for Silkeborg Ny Teater.
Eksterne rådgivere
Bestyrelsen knytter mennesker til sig, som kan rådgive i kunstneriske spørgsmål. Det er bl.a. ”københavnerne" Hans Edvard Nørregård-Nielsen, Ulf Horak og Sten Bjarnhof, nordmanden Per Hovdenakk og fra lokalområdet Lars Kruse og Steffen Lange. Dette viser sig givtigt i den tidlige udvikling af området og de første udstillingsaktiviteter på stedet.
De første udstillinger
Da Skovvilla åbner i maj 1996, er det med udstillingen Det abstrakte gennembrud i dansk skulptur. Over det følgende halvandet års tid viser man yderligere tre udstillinger. Først Silkeborg-billeder, dernæst En samler af format med Erik Andreasens samling af moderne dansk og fransk kunst, og til slut Hedebilleder med motiver fra den jyske hede. I denne første tid holder man åbnet primært i weekenderne, bl.a. med hjælp fra de første frivillige vagter på stedet, en gruppe som senere bliver meget større.
Nyanlæggelse af parken
Undervejs blev også det grønne område nyanlagt, med både fremhævelse af gamle elementer og tilføjelse af nye ting, herunder Jørn Larsens logo ”Sammen og ud i verden”.
Kurbygningen renoveres
Parallelt bliver der udformet renoverings- og tilbygningsplaner for Kurbygningen. Denne bygning er den største udfordring, også i økonomisk henseende. Velux-fondenes støtte samt lån fra det daværende Aarhus Amt bliver udslagsgivende for finansieringen.
Den 30. maj 1998 bliver Kurbygningen indviet med udstillingen Fuglefri. Nu er det nye KunstCenter for alvor i drift.