Sculpture Experiment Silkeborg - Callum Morton

1. juli - 27. august 2017

 

Callum Morton: "Sisyfos"

I forbindelse med Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 vises en prototype på et nyt værk af den internationalt anerkendte Callum Morton i skulpturparken ved KunstCentret Silkeborg Bad.

Callum Mortons projekt 'Sisyfos' ved KunstCentret Silkeborg Bad afspejler den skiftende identitet på bygningerne og deres omgivelser siden grundlæggelsen. Fra deres oprindelse som sanatorium og kursted sidst i det 19. århundrede til militært hovedkvarter for den tyske besættelsesmagt, flygtningelejr (ved to lejligheder) og endelig til en række museer for både kunst og lokalitetens historie, der i øvrigt ganske foruroligende omfatter et mindre museum med nazi-memorabilia i en af de mange bunkere, der omgiver stedet. 

Disse omdannelser er ikke ualmindelige i kunstinstitutioners historier. Tate Britain var engang et fængsel, Louvre var en garnisonsfæstning, Hamburger Bahnhoff i Berlin var en togstation, og en lang række museer har tidligere været boliger i en eller anden form. Det er i forbindelse med Silkeborg Bad måske særligt bemærkelsesværdigt, at disse omdannelser ikke bare har fundet sted ganske ofte, men at de hver for sig synes at beskrive forskellige former for internering eller indespærring, eller som Morton ser det, forskellige iterationer af skærsilden. Fra de syge, der håbede at kurere deres tuberkulose, til nazisterne, der oplevede en form for tvungen indespærring under deres tydeligvis uvelkomne besættelse af et fremmed land, flygtninge i søgen efter tilflugt i et fortvivlende uvist rum imellem verdener og til sidst et kunstmuseum, der i sagens natur indespærrer genstande, begivenheder samt tid og rum i en form for fast atrofi. 

I en lille boghandel i London fandt Morton sidste år et eksemplar af Albert Camus' Myten om Sisyfos, en bog han ikke havde læst i mange år. Det sidste kapitel fortæller beretningen om Sisyfos, der som straf for at have trodset guderne skal trille en stor sten op ad en bjergside i al evighed. I Camus' anvendelse som den prototypiske illustration af et eksistentielt liv virkede myten i det øjeblik mærkværdigt passende i forhold til Silkeborg Bads historie.

På den ene side beskriver den en figur, der er fanget i den uendelige gentagelse af en uudholdeligt hård arbejdsopgave, der for hele verden virker som en ubarmhjertig beskrivelse af ufrihed og indespærring. Omdannelserne af Silkeborg Bads bygninger fra ét sted med ufrihed til et andet ditto synes på samme måde at beskrive en form for nietzscheansk 'evig tilbagevenden'. 

Mortons prototype og andre installationer på Silkeborg Bad afspejler disse historiske omdannelser, men opdaterer dem også. Centralt i Silkeborg Bad-komplekset er en stor kampesten med en særpræget facon, forberedt til langsomt at rulle op og ned ad bakke af sig selv. I denne nye version er Sisyfos fraværende. Han er ikke lykkelig på den måde, som Camus sidst i sin bog antyder, at han kunne være det ved at have affundet sig med sin skæbne. Han er snarere lykkelig under kapitalismen og nyder sin fritid på pension, mens han lader maskinerne arbejde. En lykkelig lille zombie.

"Vi er stolte over at være en del af teamet, der præsenterer Callum Morton, en kunstner med en væsentlig international profil, hvis kunst udforsker personlige og sociale indvirkninger af arkitektur og vores konstruerede omgivelser", udtaler Rebecca Matthews, som er direktør for Aarhus 2017.

"Callum Mortons værker er stærkt engagerende for publikum. Projektet for Silkeborg aktiverer dette dynamiske steds unikke historie, herunder dets tid som kursted, nazi-hovedkvarter og tilflugtssted for asylsøgende.  Ved brug af trompe l'oeil-teknikker og specialeffekter fra 'forlystelsesparken' skaber Morton en legeplads for æstetik og historiefortælling.  Masser af (uhyggelig) sjov for hele familien!", udtaler Juliana Engberg, som er programdirektør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

Callum Morton er født i Canada i 1965, og bor og arbejder i Australien.